• SV
      • US
      2017-08-09 12:06
      Hej alla här?
      Ser att det inte varit någon aktivitet under precis ett år - men försöker ändå.
      Nybörjare på gamla glassaker. Gjorde en intensivstudie på glas i Glasriket. Besökte alla museer, glasbruk och hyttor. Ja och loppisarna i området.
      Vid en loppis på Strömbergshyttan-området hittade jag denna. Såg att det på detta forum fanns en fyllehund som kändes som att det kunde vara samma blåsare/designer.
      Någon som vet något?
      Hej alla här?
      Hej alla här?
      Kommentarer 0
      2016-08-09 02:27
      På vilken knopp ölflaska skall denna etikett sitta se bifogad bild . Skall det vara en Lliljedahlare, Årnäs eller en från Östervik vilket årtal skall det skall vara på flaskan. Är det en äldre flaska från början av 19- hundratalet eller är det en flaska från 30 till 40 talet tacksam för svar.
      På vilken knopp ölflaska skall denna etikett sitta se bifogad bild . Skall det vara en Lliljedahla
      Kommentarer 5
      Visa fler kommentarer
      2016-08-13 22:21
      Dennis Lindell
      Vem är Henrik U. Tacksam om ni kan skicka mig fullständigt namn och telefonnummer till honom. Samt vad är detta för flaska som jag har här på bilden.Är det en Bjurholmare eller är det en Hultmanflaska .Vilket årtal är det på en sådan flaska,och var kan man få tag i en etikett till en sådan flaska.Flaskan har en fördjupning i botten, samt en liten punkt i mitten.
      Vem är Henrik U. Tacksam om ni kan skicka mig fullständigt namn och telefonnummer till honom. Samt
      2016-09-22 09:24
      Dennis Lindell
      Vad är detta för en brun flaska är det en ölflaska eller är det en vinflaska .Den är inte helt rund i formen utan lite mer oval Den har heller inte någon kinnekullebotten. Vad skall det vara för etikett på en sådan flaska. Har även en helt glasklar knoppölsflaska som det står ett L på och ett mindre g under .Min fråga är om det är en ovanlig flaska samt vad det kan ha varit för etikett på en sådan. Tacksam för svar.
      Vad är detta för en brun flaska är det en ölflaska eller är det en vinflaska .Den är inte helt
      2017-06-05 00:54
      Dennis Lindell
      Jag undrar om det finns någon som kan skicka mig en bra kopia på etiketten av en gammal Barnängens vademekumflaska med glasknopp. Tacksam för svar.
      2016-03-09 18:44
      Det är väl okej att visa en sån flaska - även om den skulle väre gjort på 1700-talet?
      Det är väl okej att visa en sån flaska - även om den skulle väre gjort på 1700-talet?
      Kommentarer 1
      2016-03-09 21:04
      Lars Kallin
      Vackert dykfynd.
      2015-11-03 17:09
      En knoppis med L i botten och ingen märkning på bröstet? Vad kan det vara för bruk och ålder?
      Kommentarer 2
      2015-11-03 22:37
      Fonzie
      Gröna flaskor tillkom under första världskriget då det blev brist på brunsten att färga glaset med.
      St är förmodligen en importerad flaska för att fylla upp bristen efter första världskriget.
      2016-05-22 20:06
      Rolf Lindelöf
      L i botten, utan märkning på bröstet !!! Vore tacksam med en bild på botten. Borde vara märkt på bröstet.
      2015-10-19 19:11
      Hej! Har samlat knoppisl en tid och vet lite grann om ämnet. Var på en loppis utanför Nybro för några veckor sedan och hittade 2 st. som jag inte blir klok på.
      Den ena är märkt 1/3 LIT med K under litermärkningen. Den brukar ju vara över. Flaskan är grön och saknar årsmärkning.
      Den andra är också grön men är märkt St 1/3 LIT. Året 1920 i botten. Kan någon ge en förklaring.
      Träarbetaren.
      Kommentarer 1
      2015-10-26 13:15
      Daniel Höglund
      K= står för finska Karhula St =är förmodligen också ett utländskt glasbruk ..... kan inte säga vilket.
      2015-05-22 20:12
      Här är en flaska jag gärna vill få lite åsikter om.
      Köpte den då jag tidigare inte sett någon likadan.
      Den är 30 cm. hög. 20 cm. i diameter. Bra massa och slitage.
      Vad tror ni om ålder?
Köpte den då jag tidigare inte sett någo
      Kommentarer 1
      2015-06-03 15:18
      Sladden
      Hallåå!
      2015-02-21 16:31
      Här är en flaska jag köpte idag. 28 cm hög, 14 cm. i diameter. Pålagd regalin, småblåsig massa med ett antal små stenar. Mycket bottenslitage och ett härligt sandpuntelmärke.
      Dåliga foton då jag laddar upp från grannens dator. Min egen dator vägrar hantera bilder.
      Jag tippar på 1:a halvan 1800, vad tror ni?
      Här är en flaska jag köpte idag. 28 cm hög, 14 cm. i diameter. Pålagd regalin, småblåsig mass
      Här är en flaska jag köpte idag. 28 cm hög, 14 cm. i diameter. Pålagd regalin, småblåsig mass
      Kommentarer 3
      2015-02-21 19:56
      Poul G. Lyng
      När jag ser på regalinen, - da tror jag ikke den er så gammel.
      2015-02-21 22:54
      Sladden
      1875, +-?
      2015-02-22 10:19
      Poul G. Lyng
      1875+ (ikke -) - tror jeg.
      Blåsig massa, små stenar, sandpuntelmärke och slitage ser man ju også efter 1900 - och regalinen er ju mycket "korrekt" gjort. Kanske der var gott om tid til att "käle for detaljen" netop den dag, da denne flaske kom til världen?
      2015-02-19 22:29
      Kom över denna karaff. Någon som har någon aning om vad det kan vara för släkt- eller företagsvapen. Den har ganska gott slitage i botten samt en graverad 2:a på insidan av utviket vilket torde tyda på att den har haft en inslipad propp.
      Kom över denna karaff. Någon som har någon aning om vad det kan vara för släkt- eller företags
      Kom över denna karaff. Någon som har någon aning om vad det kan vara för släkt- eller företags
      Kommentarer 5
      Visa fler kommentarer
      2015-02-20 11:38
      Pekka Niemi
      Ok, bara så jag vet, då jagar jag vidare. Tack för svar.
      //Pekka
      2015-02-21 16:56
      2015-02-21 17:11
      Sladden
      De har bl.a. en "dragon week".
      2014-12-22 21:57
      En riktigt God Jul & ett Gott Nytt 2015 önskas härifrån också med några saker från 2014.
      Bl.a. fastblåst plunta där jag tycker den gamla och kanske ursprungliga förslutningen av läder, härligt formad efter mynningen är trevligast :-)
      En riktigt God Jul & ett Gott Nytt 2015 önskas härifrån också med några saker från 2014.
Bl.a.
      Kommentarer 0
      2014-12-22 13:17
      Passar på att önska God Jul jag också.
      Flaskan bytte jag till mig i går. Tidigare ägare tror att det kan vara Henrikstorps glasbruk. Det skulle det också kunna vara. Men att tro är att inte veta som en läkare sade en gång till en patient:-) Tomten har dock hundraprocentig proveniens till butiken Mansion:-)

God Jul från Karlstad!
      Passar på att önska God Jul jag också. 
Flaskan bytte jag till mig i går. Tidigare ägare tror a
      Kommentarer 0
      2014-12-17 22:52
      Også fra Danmark skal der lyde et GOD JUL - og jeg benytter lejligheden til at vise mit seneste svenske fund: en turbinflaska med texten: "Minne från Utställningen i Stockholm 1897" og signaturen "Carl" (eller "Cari"?).
      Også fra Danmark skal der lyde et GOD JUL - og jeg benytter lejligheden til at vise mit seneste sve
      Også fra Danmark skal der lyde et GOD JUL - og jeg benytter lejligheden til at vise mit seneste sve
      Kommentarer 1
      2014-12-21 12:12
      A.F
      Vad roligt med ett årtal på en av dem, jag har en och ser dem då och då,
      jag har alltid tänkt att dem som 1910 - 1920.
      2014-12-16 00:45
      Vill önska er alla en God Jul och ett Gott Nytt År med att visa en kantinflaska, med monogram på båda sidor, alltså en bröllopsflaska. På ena sidan står AAS Fjäll och på andra sidan KPD. Fjäll är ett hemman här i Eda. Gravören är A.F.Levin. Enda kombinationen som stämmer i vigselboken i Eda under Levins tid här gäller torparen Anders Andersson från Kartånsbacken i Fjäll som den 30 december 1864 gifter sig med Kersti Persdotter från grannsocknen Gunnarskog. Det är alltså deras flaska. Av torpet återstår nu blott en husgrund och ett äppelträd och så då flaskan som dök upp på en antikmässa i Arvika för bortåt 20 år sen. Det var inte så ovanligt att man gifte sig under julhelgen. Julkalas skulle det ju var och då sparade man lite genom att kombinera det med bröllop.
      Vill önska er alla en God Jul och ett Gott Nytt År med att visa en kantinflaska, med monogram på
      Vill önska er alla en God Jul och ett Gott Nytt År med att visa en kantinflaska, med monogram på
      Kommentarer 1
      2014-12-16 08:52
      Pekka Niemi
      Fin flaska!
      //Pekka
      2014-12-06 10:06
      Hej alla glasälskare. Jag söker glas från Sölje, gärna långt ner på 1800-talet. Om ni har nåt till salu så kontakta gärna mig.
      Trevlig helg önskar Pekkasso.
      Kommentarer 2
      2014-12-13 16:27
      Lars Kallin
      Hej!
      Jag har ju en del bra saker från Sölje. De flesta föremålen är graverade och de står säkert här hemma:-) Men visst är det otroligt att ett så pass litet glasbruk tillverkade så fina saker och kunde anställa sådana mästergravörer.
      2014-12-16 08:51
      Pekka Niemi
      Hej Lars. Kan tänka mig att du har lite gött..
      Är nåt till salu?
      //Pekka
      2014-11-09 11:27
      Denna skönhet blev min i går. Strutskål med ordentlig dekor. Har aldrig tidigare sett en sådan typ av dekor. De vita blommorna är gjorda i någon speciell teknik med hög relief. En del av dem är närmare 4 mm tjocka. Absolut perfekt skick vilket är ovanligt på ett sådant föremål. Höjd ca 25 cm.
      Denna skönhet blev min i går. Strutskål med ordentlig dekor. Har aldrig tidigare sett en sådan t
      Denna skönhet blev min i går. Strutskål med ordentlig dekor. Har aldrig tidigare sett en sådan t
      Kommentarer 0
      2014-11-05 20:28
      Lars, ser ut som samma färg som dina delfinsalkar Lars. Ska vi tro att Limmared gjorde denna färg, känner vi till den från några andra föremål?
      Lars, ser ut som samma färg som dina delfinsalkar Lars. Ska vi tro att Limmared gjorde denna färg,
      Lars, ser ut som samma färg som dina delfinsalkar Lars. Ska vi tro att Limmared gjorde denna färg,
      Kommentarer 5
      Visa fler kommentarer
      2014-11-06 18:45
      Lars Kallin
      Det ser jag ju nu. Konstiga bilderna blev. De blir mindre när man klickar på dem. Mina delfinsaltkar är mer åt det koboltblå hållet.
      2014-11-10 07:02
      Sladden
      Glöm inte bort de franska förlagorna som t.ex. inspirerade formmakare IVB!
      Har klurat fram att de franska var lite mindre än de svenska kopiorna.
      2014-11-10 08:24
      Lars Kallin
      Hur var det i Frankrike, var det blyglas i pressglaset där?
      2014-11-04 22:49
      Denna plunta är lite rolig. Bengt Larsson gjorde mig en gång tidigare uppmärksam på att den faktiskt bär signatur. Längst ned lite till vänster om mitten i det målade motivets ytterkant står det EDA. Pluntan är rolig då den även har en datering och namn på förmodad ägare samt plats för hemvisst.
      Denna plunta är lite rolig. Bengt Larsson gjorde mig en gång tidigare uppmärksam på att den fakt
      Kommentarer 5
      Visa fler kommentarer
      2014-11-05 22:41
      Bengt Larsson
      Tack för svaret! Nu finns det överföringsbilder med färg också, t.ex. sådana med spelkortsmotiv och den stora pokalen som finns på Eda Glasmuseum och var blickfång för Eda på Stockholmsutställningen 1897. Rätt många besökare frågar och jag svarar oftast bara att det kallas för överföringsbilder och att jag inte vet hur det till. Kan du ge mig en hållbar och någorlunda beskrivning??
      Tack för svaret! Nu finns det överföringsbilder med färg också, t.ex. sådana med spelkortsmoti
      2014-11-06 19:13
      Lars Kallin
      Det är ju ganska svårt att veta exakt vilken teknik man använt.
      Ett specialpapper bestryks med det vattenlösliga Albumin och gummi.
      På detta papper gör man på litografisk väg ett tryck.
      Trycket bepudras med en färg som sedan får torka. Därefter läggs flera färger på.
      När alla färger är på täcker man papperet med fernissa för att förhindra att färgerna rubbas.
      Därefter trycks papperet mod glasföremålet. fernissan gör att det fastnar mot glaset.
      Sist doppas glaset i ljummet vatten varvid papperet lossnar och trycket blir kvar på glaset.
      Då det är olika former av emaljfärger som används torde de sedan brännas fast i glaset.
      Fördelar enligt Carbol är att många färger kan användas och avancerade mönster kan göras tack vare den litografiska metoden används.
      2014-11-06 21:59
      Bengt Larsson
      Stort tack för svaret! Jag skall försöka memorera metoden så jag kan berätta om den på museet. Med stigande ålder blir det allt svårare att komma ihåg vad man skulle minnas, och nästan ännu värre är det att minnas det man skulle komma ihåg.
      2014-11-04 22:45
      Fortsätter på jakttemat.
      Detta glas har en bård av graverat jaktstycke högt uppe vid glasets rand.
      Fortsätter på jakttemat.
Detta glas har en bård av graverat jaktstycke högt uppe vid glasets ran
      Kommentarer 1
      2014-11-05 22:58
      Bengt Larsson
      Oj, oj, oj.....hääääääärligt glas! Det är nästan så jag behöver en extra betablockerare! Vet du något om det? Misstänker tyskt ursprung här också eller är det en engelsk foxhunting eller kan det vara en viss verkstadsägare Spolander i Stockholm som köpt lite glas att gravera från det tämligen nystartade glasbruket i Östgötaskogen? Är det inte ganska härligt att få gotta ner sig i spekulationer över någonting där man sannolikt inte har en chans att få veta? Tidpunkten borde i varje fall vara 1790-1820.
      2014-11-04 19:46
      Denna tingest var jag och hämtade strax utanför Oslo i Helgen. Kruthorn i glas. Avsett för jaktsupen eller krut, det har diskuterats.
      Denna tingest var jag och hämtade strax utanför Oslo i Helgen. Kruthorn i glas. Avsett för jaktsu
      Denna tingest var jag och hämtade strax utanför Oslo i Helgen. Kruthorn i glas. Avsett för jaktsu
      Kommentarer 3
      2014-11-04 20:29
      Bengt Larsson
      Gratulerar till ett fantastiskt föremål! Önskescenario för min del är naturligtvis att det är Anders Fredrik Levin som graverat glaset och att det i så fall är tillverkat i Sölje med hänsyn till årtalet 1829. Det finns en del konstigheter på bokstäverna som väl skall vara dekorationer, men som jag aldrig sett hos Levin. Bokstavformerna i övrigt ser levinska ut. Jycken verkar också OK, och fåglar har jag sett så lite av hos Levin så där går nog inte att tycka nånting alls. Att Sölje också olivslipade nedtill kan jag med säkerhet säga eftersom jag nyss fått hand om en som med till visshet gränsande sannolikhet härrör från Sölje och Levin. Vad visste den tidigare ägaren?
      2014-11-04 22:13
      Lars Kallin
      Det är trevligt som sagt. Den förre ägaren trodde på grund av det förmodade tyska texten "am" "på" . Detta behöver i och för sig inte behöva betyda något. Vi kan nog inte säkerställa något ursprung. Bokstäverna ser vid första anblicken lite spretiga ut, men det är som du säger någon form av dekor.
      2014-11-04 22:29
      Bengt Larsson
      Det var bra att få svar på frågan jag glömde att ställa: Vad står det framför datumet? Ja, då håller jag med tidigare ägaren att det nog handlar om något tyskt. Jag har bara sett en Levinfågel och den bifogar jag. Den finns på en plunta, men nu slår det mig att du har fåglar på en plunta som finns med här på Collra.
      Glömde ett ord i förra kommentaren. Det olivslipade jag talar om är en bägare.
      Det var bra att få svar på frågan jag glömde att ställa: Vad står det framför datumet? Ja, d
      2014-09-17 16:58
      Ett pokalglas 20,5 cm högt locket var med men jag tror inte det hör dit det har glassjuka och är förmodligen från Stockholms glasbruk.
      Kronan som är graverad överst på glaset är intressant.
      Ett pokalglas 20,5 cm högt locket var med men jag tror inte det hör dit det har glassjuka och är
      Ett pokalglas 20,5 cm högt locket var med men jag tror inte det hör dit det har glassjuka och är
      Kommentarer 1
      2014-11-03 19:45
      Lars Kallin
      Vackert glas, som du säger så kan det kanske vara så att locket inte hör dit.
      2014-09-15 18:37
      Bl.a. dessa 2 trevliga knoppisar hittade hem under den senaste helgens begivenheter. En 5 LIT. från Liljedahl samt en J 2/3 LITER från vårt östra grannland. Börjar bli trångt på hyllorna, men än finns det plats..........
      Bl.a. dessa 2 trevliga knoppisar hittade hem under den senaste helgens begivenheter. En 5 LIT. från
      Kommentarer 0
      2014-07-30 15:15
      Forskar för tillfället på formsnidaren Alfred Gustafsson bördig från Nysocken i västra Värmland. Han var verksam på Iittala i Finland 1894-1923, men har troligen tidigare gjort formar för Eda på ett Arvikagjuteri. En av dessa är smörasken 3284 J.F.A.K. i 1890-års priskurant, mycket lik smörasken "Arvika" hos Iittala 1892. Bifogar bilder på en underdel av smörasken från Eda och bilden i nämnda priskurant från Eda med förhoppning om att någon kanske har sett eller rent av har en hel sådan, d.v.s. också locket. Den har 30 uddar, är 16,4 cm på bredaste stället och 10 cm vid inre ringen.
      Forskar för tillfället på formsnidaren Alfred Gustafsson bördig från Nysocken i västra Värmla
      Forskar för tillfället på formsnidaren Alfred Gustafsson bördig från Nysocken i västra Värmla
      Kommentarer 0
      2014-07-28 19:49
      Nu har jag kommit igång med lite bilder tror det är en vinflaska med ett riktigt sandpuntel märke.
      Några bilder ligger under mitt alias Fonzie som är min schäfer.
      Nu har jag kommit igång med lite bilder tror det är en vinflaska med ett riktigt sandpuntel märke
      Nu har jag kommit igång med lite bilder tror det är en vinflaska med ett riktigt sandpuntel märke
      Kommentarer 5
      Visa fler kommentarer
      2014-08-23 09:14
      A.F
      Rörpuntel ser det ut att vara, de flesta är nog Holländska eller ifrån länderna runt om Holland.
      Ladys Leg eller Long Necked bottle kallas dom, tror att de är för vin.
      2014-08-23 10:46
      Poul G. Lyng
      Korrekt. Det är en "Dutch Port" med rörpuntel, - som denne:
      Korrekt. Det är en
      2014-08-23 10:49
      Poul G. Lyng
      Runt 28 cm. hög
      Runt 28 cm. hög
      2014-06-26 13:01
      Grön liten, kan det vara en mineralvattenflaska? Har ju någon liten knoppis som varit gjord för reklamsyfte. Frågan är om detta kan vara liknade för mineralvatten, eller kanske det är en parfymflaska i grön färg. Vad tror ni? 12 cm hög är den lille.
      Grön liten, kan det vara en mineralvattenflaska? Har ju någon liten knoppis som varit gjord för r
      Grön liten, kan det vara en mineralvattenflaska? Har ju någon liten knoppis som varit gjord för r
      Kommentarer 1
      2014-07-22 22:12
      A.F
      Vichyvatten skulle jag tro på.
      2014-06-22 10:36
      En lite utflykt i närområdets loppisar gav följande resultat i båda storlek, form och färg.
      En lite utflykt i närområdets loppisar gav följande resultat i båda storlek, form och färg.
      Kommentarer 6
      Visa fler kommentarer
      2014-07-04 20:25
      Björn Larsson
      Flaskan introduceras som ett privat projekt i en annons i Militärrevyn 1904 för att två år senare 1906 officiellt antas som (?)flaska m/1906. Jag tror att det är den högra med Meinhardts patentpropp med flaskan i brunt glas är den allra första. Men under kriget 1914-18 är ämnet brunsten svårt att få tags på (jmf knoppfl-tillv), därför tror jag att dessa flaskor byter färg till grönt under krigsåren. Det finns ett antal varianter av dessa flaskor, mest sällsynta är de droppformade i klarglas. Förekommer aldrig på marknaden , t ex på Tradden. Jag känner bara till ett par tre exemplar. Det sägs att det existerar en generalorder där färgerna är kopplade till det militära gradsystemet, men trots efterlysning har jag ännu inte sett denna generalorder. Flaskorna är tillverkade på Sunds glasbruk och glasproppen till v är av Strandhs patent. Det finns uppåt tio(?) olika varianter av dessa flaskor. Jag gissar att flaskorna hänger med till reformerna som görs under 20-talets tidiga år.
      2014-07-05 19:23
      Björn Larsson
      Hittade just uppgiften om GeneralOrdern: det uppges vara GO 83 från 1906, där det talas om tre modeller av fältflaska, dels för officerare - höga och låga, dels för beväringar. Så vitt jag förstår talar man inte om färger på glaset i denna GO.
      Den första fältflaskan i aluminium dyker upp 1922 som försöksmodell, sedan görs omfattande försök runt 1927 med flera modeller av alu-flaskor, som leder fram till fältflaska m/1929 i aluminium - därmed kan man nog räkna med att glasflaskans tid var ute.
      2014-07-07 09:30
      Rolf Lindelöf
      TACK Björn för din källforskning och att du delar med dig av din kunskap. Hoppas att du njuter av sommar och loppisar och hittar nya fynd till din samling.
      2014-06-19 21:30
      Vill också önska
      Glad Midsommar!
      med ett garanterat 1800-talsglas. Det kommer från Eda glasbruk omkring 1855 och är graverat av Anders Fredrik Levin.
      Vill också önska 
Glad Midsommar! 
med ett garanterat 1800-talsglas. Det kommer från Eda glasbruk
      Vill också önska 
Glad Midsommar! 
med ett garanterat 1800-talsglas. Det kommer från Eda glasbruk
      Kommentarer 0
      2014-06-03 20:49
      Nätloppade en lådda med bijouterier, då jag tyckte den här såg spännande ut. Tänkte sulfid innesluten i glas, men tycker inte tekniken stämmer riktigt på denna, ser ut som gjuten på något vis. Kan tänka mig att baksidan varit täckt. Vad anser ni om den?
      Nätloppade en lådda med bijouterier, då jag tyckte den här såg spännande ut. Tänkte sulfid in
      Nätloppade en lådda med bijouterier, då jag tyckte den här såg spännande ut. Tänkte sulfid in
      Kommentarer 2
      2014-06-08 22:03
      Lars Kallin
      Ser ju onekligen ut som denna tingest. Jag trodde det var en chokladform först, det lutar nog åt att det är något smycke liknande det du visar upp.
      Ser ju onekligen ut som denna tingest. Jag trodde det var en chokladform först, det lutar nog åt a
      2014-06-26 13:17
      Erik Bergström
      Tackar Lars. Det är lite svårt att se på din bild, men den har väl också en slät ovansida som min. Chokladform, varför inte. Kanske är det en form som gjorts om till smycke?
      2014-06-03 20:16
      För er som inte redan uppmärksammat https://www.uppsalaauktion.se/ så kan man där inhandla diverse underbara ting den närmaste tiden. Tyvärr fel århundrade för mig, men övriga läsare kanske hittar ngt av INTRESSE!!!!!!!!!!!!

Kommentarer 4
      Visa fler kommentarer
      2014-06-03 21:31
      Thomas Norén
      Om uppsala kan man tycka många saker om men dom är iaf. ledande i branschen att sätta lockande utropspriser-men till vilken nytta. Nu säljer ju dessa glasföremål sig själva tack vare kvalitén så säljaren behöver ju inte vara direkt orolig men andra inlämnare som inte har koll på läget kan bli drabbade i onödan med såna utropspriser.
      2014-06-03 21:47
      Eagel53
      Jag var själv i Uppsala i lördags för att på plats titta på glasen och vart väl lite besviken då det jag var mest intresserad av en supkopp (359) med utropet 3.000-4.000 visade sig ha en lagning!
      2014-06-04 08:08
      Thomas Norén
      Ja supkoppen ( 359 ) har en rejäl lagning och den syns tydligt på bilderna, det minsta man kan begära är att det står i texten. Hur dom andra glasen är i skicket kommer väl att framgå.
      2014-06-01 19:34
      En del saker som man har är man så där tveksam till. dessa två saker får här representera några av mina sådana föremål. Den ena är en karaff för olja och vinäger. Jag vet inte ett dugg hur gammal den kan vara. Den kanske görs för turister i Murano i dag.
      På engelska ebay har de en annan uppfattning.
      http://www.ebay.co.uk/itm/Georgian-Two-Spouted-Oil-Vinegar-Glass-Bottle-c1750-/201077773335?pt=UK_Art_Glass&hash=item2ed12b5417
      Har någon sett den förr? Jag tycker man ser dem då och då. Det lilla glaset är också lite tveksamt. Knackat i botten men absolut inget som helst slitage. Karaffén 20 cm hög. Glaset 4,5
      En del saker som man har är man så där tveksam till. dessa två saker får här representera någ
      En del saker som man har är man så där tveksam till. dessa två saker får här representera någ
      Kommentarer 0
      2014-05-31 18:20
      Spännande! Närbilden avslöjar att gravören kanske inte var helt bekant med hjortens anatomi och troligen därför har haft någon förlaga. Därför är det väl ganska troligt att hjortarna ser rätt lika ut varje gång, och då kan nog Reijmyre i det här sammanhanget vara en möjlighet. Rosen är ju också väldigt speciell. Sen är ett av träden en gran också, och den kan också förtjäna att jämföra med andra gravyrer. Reijmyre hade en del egna gravörer (Philip Levin och Qvarfot t.ex.) men var också stor leverantör till fristående gravörer, bl.a. i Stockholm t.ex. Spolander, som hade en hel svärm lärlingar. Närbilden är ju ganska avslöjande när det gäller trissans hantering, och det fattas väl en del till mästarklass.
      En härlig flaska är det och som sagt en spännande gravyr som tål att betraktas och jämföras med andra.
      Apropå hjortar så förekommer de ofta på böhmiska röd- eller gullaserade biedermeierglas. Där finns nog också möjligheter till jämförelser.
      Kommentarer 0
      2014-05-30 19:44
      Fyndade en plunta på en auktionssite. Gravyrens stil var för mig okänd. Inte ovanligt i och för sig att man har jaktscener som motiv. Denna har på ena sidan en graverad hjort samt några träd och en flygande fågel. På andra sidan har det en blomma som jag tycker ser ut som en ros.
      Har letat lite i litteraturen och tycker mig se ett samband med graverade föremål från Reijmyre. Finns det någon som sitter inne med mer kunskap. I boken från Reijmyre nämns mönsterboken från Frängsäter där det finns bland annat rosor representerade. Tittar ni på stilen på hjorten samt granen som finns på glasen i boken, så ser man att de inte är olika de samma på pluntan.
      Fyndade en plunta på en auktionssite. Gravyrens stil var för mig okänd. Inte ovanligt i och för
      Fyndade en plunta på en auktionssite. Gravyrens stil var för mig okänd. Inte ovanligt i och för
      Kommentarer 6
      Visa fler kommentarer
      2014-06-01 19:13
      Lars Kallin
      Har även denna graverade plunta med en springande hare. Denna är betydligt bättre utförd.
      Har även denna graverade plunta med en springande hare. Denna är betydligt bättre utförd.
      2014-06-01 22:01
      Bengt Larsson
      Det är så trevligt med detaljer. Första gången jag ser svampar på en gravyr. Levande hare i storformat är inte så vanligt heller. De brukar vara små och stövarjagade eller döda och hängande. Är det en svensk plunta och har den motiv bara på ena sidan?
      Nu syns det dessutom med all önskvärd tydlighet att böhmiska hjortar har mer vältrimmade kroppar än svenska.
      Jämför hornen t.ex.
      2014-06-01 22:46
      Lars Kallin
      Flaskan är nog svensk. Inköpt från en samlare för många år sedan. Jag har efter det sett en snarlik saluföras. Ingen gravyr på baksidan.
      Har visst en ytterligare med hjort, denna är lite mer speciell i sitt utförande då den har en gängad propp i glas.
      Flaskan är nog svensk. Inköpt från en samlare för många år sedan. Jag har efter det sett en sn
      2014-05-22 20:35
      Alltid trevligt med lite reklam. Eau de Cologne Tekniska aktiebolaget Flora Gefle.
      Alltid trevligt med lite reklam. Eau de Cologne Tekniska aktiebolaget Flora Gefle.
      Kommentarer 1
      2014-05-24 17:18
      A.F
      Undra varför Flora är vanligt i Gefle, finns väl porslin ifrån Gefle som heter Flora.
      2014-05-22 20:33
      Var hos en glassamlare för någon helg sedan. Denna kvadratiska gniesten fick följa med hem efter lite förhandling. Köpt i närheten av Wentzelholm.
      Var hos en glassamlare för någon helg sedan. Denna kvadratiska gniesten fick följa med hem efter
      Var hos en glassamlare för någon helg sedan. Denna kvadratiska gniesten fick följa med hem efter
      Kommentarer 3
      2014-05-23 00:14
      Eagel53
      spännande vad uppskattar du åldern till 1700-tal? Hur stor är den? Kjelle
      2014-05-24 17:13
      A.F
      Den var rolig, har aldrig sett en kvadratisk förut.
      2014-05-30 19:21
      Lars Kallin
      Svårt att säga ålder på så pass anonyma föremål. Storleken är ca 7 cm i kvadrat.
      2014-04-15 21:49
      En trevlig mugg med hänkel i formblåst våfflat flussglas med bemålning. Troligen tysk.
      En trevlig mugg med hänkel i formblåst våfflat flussglas med bemålning. Troligen tysk.
      Kommentarer 2
      2014-04-17 11:26
      Bengt Larsson
      Har du nån aning om åldern? Jag köpte ett par oticblåsta vinglas på Tradera för ett tag sedan. De var i klarglas men bemålningen påminner mycket om den ovan, mycket guld och kryss. (Jag måste börja fotografera!) Av hänkeln på muggen att döma borde 1870 eller tidigare vara ett rimligt antagande. Glad påsk förresten alla på collra!
      2014-04-18 09:46
      A.F
      Snyggt med genombelysningen av solen på fotot.
      2014-03-27 09:21
      Surte 2/3 Liter
      Surte 2/3 Liter
      Kommentarer 5
      Visa fler kommentarer
      2014-03-28 19:01
      Öystein Bråthen
      Jag har sett en 2/3 LITER hemma hos en samlare som inte är så aktiv i sitt samlande längre. Så det finns nog flera.
      2014-03-29 22:56
      A.F
      Där ser man, men ganska ovanlig bör den vara skulle jag tro. Jag har missat dem helt, även på tradera.
      2014-03-30 10:01
      Öystein Bråthen
      Utan tvekan, mycket ovanlig!
      2014-03-23 15:11
      Finns det någon som har en knoppöl Kylleskruf.
      Förutom jag.
      Finns det någon som har en knoppöl Kylleskruf.
Förutom jag.
      Kommentarer 6
      Visa fler kommentarer
      2014-03-27 08:12
      Lars Kallin
      Absolut, alla är välkomna som medlem. Skicka ett meddelande
      till mig där du anger din epostadress så ordnar vi det.
      2014-03-27 09:20
      Rolf Lindelöf
      Blytung PAVA.
      2014-03-27 17:01
      A.F
      Den är nog nästan helt unik, har inte hört om någon mer som har en.
      2014-03-23 10:07
      I dag kl 14 har vi årsmöte i Wermlands flask & glassamlarklubb.
      Vi är en liten grupp av intresserade samlare från hela Sverige samt några från Norge. Vårt gemensamma intresse är att vi brinner för samlandet. En del samlar textflaskor en del samlar läskflaskor, en del samlar högreståndsglas. I vår klubb är alla välkomna vilken typ av gammalt glas man samlar.
      Då vi försöker att öka medlemsantalet så har jag som ordförande valt att gå lite nya vägar för att få folk intresserade. Av denna anledning har jag startat en grupp på Facebook (Wermlands flask & glassamlarklubb) denna grupp är alla välkomna till. I gruppen beskriver vi vad vi gör samt visar bilder från våra besök på olika platser.
      Välkomna in där om ni är intresserade
      Kommentarer 3
      2014-03-26 10:23
      Henrik_Axel
      Synd jag inte är med på Facebook....
      2014-03-26 10:48
      Lars Kallin
      Nästan värt att registrera sig:-)
      Det kan komma en hemsida, men det dröjer.
      2014-03-27 09:19
      Rolf Lindelöf
      Hoppas att NI hade ett bra och givande mote. Halsningar fran Thailand
      2014-03-23 10:00
      Nu när vi har Bengt Larsson med i gemenskapen så vill jag passa på att fråga om denna form kan vara från Eda. Formen är köpt på en intern auktion som du också bevistade, då vet du vilket dödsbo den kommer från.

Jag tycker den ser ut som Fylgia, men är inte säker.
      Nu när vi har Bengt Larsson med i gemenskapen så vill jag passa på att fråga om denna form kan v
      Kommentarer 1
      2014-03-24 15:21
      Bengt Larsson
      Skulle kunna vara formen till Fylgiaservisen med beteckningen 1331 (blomglas på fot pris: 4,50 kr) Kuppan från formen försågs sen med ben och fot. Intresserade kan se "avgasrören" t.h. Formen var mycket våt, när glaset blåstes upp under rotation, så vattenångan behövde ta vägen någonstans.
      Hänvisar till sid.112 i Gunnar Lersjö: Glas från Eda.
      2014-03-20 22:12
      Det händer trevliga saker i museibranschen ibland. När vi förberedde Levin-utställningen på Eda Glasmuseum 2010 tog vi del av vad som var noterat runt honom i det 63 hyllmeter stora arkiv om Eda glasbruk som finns i Karlstad. Då kom det fram att det 1852 levererats en kalk, oblatask med patén och en oval flaska med inslipad propp i ett träfodral till Mitandersfors bruk fem mil norrut i finnskogen vid norska gränsen. Eftersom det var ett fodral till alltsammans misstänkte jag att det rörde sig om ett s.k. sockenbudstyg, dvs en nattvardsutrustning som prästen hade laddad hemma om det skulle komma ett bud om att någon låg på sitt yttersta och önskade nattvarden. Bruket Mitandersfors och en ganska stor finnbefolkning hade lett till att en ny församling, Bogen, hade bildats med egen kyrka och präst från 1850. Kunde det vara Bogens sockenbudstyg och fanns det i så fall kvar? Efter några telefonsamtal hamnade jag hos prosten i Gunnarskog. Han visste inte vad som fanns i det rika arkivet, men tog telefonen med sig in i arkivet och sade ganska strax: -Jag tror att jag har det här. Mindre än en timme senare var jag på plats, fick med mig tyget som sedan var utställt på museet hela sommaren.
      Levin slipade också glas och slipade in proppar. Det gjorde han bra, för det gick inte att ta loss proppen efter att den troligen inte använts på 80 år. Vi visade den med vin och allt! Att hitta ett föremål med hjälp av ett 150 år gammalt dokument kändes onekligen lite hisnande. Tyvärr hade oblatasken med patén troligen råkat illa ut för de var utbytta, men här är i alla fall kalken och den ovala flaskan med inslipad propp.
      Det händer trevliga saker i museibranschen ibland. När vi förberedde Levin-utställningen på Eda
      Kommentarer 1
      2014-03-20 22:33
      Lars Kallin
      Imponerande som sagt att det fanns kvar. I bland är det tur att man bor i Sverige, här har det ofta nedtecknats ordentligt.
      2014-03-20 15:02
      Dagens glasfynd.
      Passerade lokala antikarn och fick fint pris.
      16 cm hög och fint bottenslitage samt omvikt kant.
      Dagens glasfynd.
Passerade lokala antikarn och fick fint pris.
16 cm hög och fint bottenslitage sam
      Kommentarer 1
      2014-03-20 21:21
      A.F
      Jag har nästan en kopia av den här hemma, min är också 16 cm hög.
      2014-03-19 10:39
      På Eda glasbruk fanns 1847-1875 en gravör som hette Anders Fredrik Levin. Han kom 1816 till Sölje där han var fram till 1839 med undantag för ett par år vid Liljedahl, varefter han fanns i Gjövik tills glasbruket där lades ner 1843. Då var han på nytt en kort tid på Liljedahl, men kom sen till Eda där han stannade till sin död. Han kallades med fullt fog av civildepartementet vid en granskning av Eda "en mycket skicklig glasritare". Han graverade med mycket säker hand t.ex. fina monogram med s.k. stora engelska bokstäver, mycket vackra blombuketter och detaljerade jaktmotiv.
      Det som har bevarats till våra dagar verkar framför allt vara schatullflaskor och fickflaskor. Lägger med ett par bilder och visar bl.a. hans monogram ser ut och frågar: - Har ni sett något sådant och i så fall var? Jag försöker att dokumentera så mycket som möjligt om honom. Tacksam för svar!
      På Eda glasbruk fanns 1847-1875 en gravör som hette Anders Fredrik Levin. Han kom 1816 till Sölje
      På Eda glasbruk fanns 1847-1875 en gravör som hette Anders Fredrik Levin. Han kom 1816 till Sölje
      Kommentarer 4
      Visa fler kommentarer
      2014-03-19 19:37
      Mr Edwall
      Lyckades inte lägga in fler bilder i samma......
      Lyckades inte lägga in fler bilder i samma......
      2014-03-19 22:36
      Bengt Larsson
      Hej! Jag har noterat den tidigare, men den ger ju ett bra underlag för andra att jämföra med. Eftersom den är daterad 1825 borde flaskan vara tillverkad på Sölje glasbruk.
      2014-03-20 21:44
      Lars Kallin
      Trevligt att du registrerade dig Bengt. Här kommer en av mina Levinare. Du har ju sett den Bengt, men lägger in den ändå.
      Trevligt att du registrerade dig Bengt. Här kommer en av mina Levinare. Du har ju sett den Bengt, m
      2014-03-17 06:55
      Kompisens senaste glasfynd. Tankar, ideer?
      G March v: Wurtenberg.
      Kommentarer 9
      Visa fler kommentarer
      2014-03-19 15:03
      Sladden
      Roligt, Bengt! Har jag rätt om jag tänker bok i samma andetag som jag tänker på dig?
      Måste ta mig till Eda snart, jag vet att jag har en fin upplevelse framför mig. Bra idé det där med att ha samlingen på museet. Antar att du drabbats av utrymmesproblem som så många av oss samlare.
      2014-03-19 19:38
      Mr Edwall
      Härliga glas!
      Med vänlig hälsning,
      S
      2014-03-20 21:43
      Bengt Larsson
      Fakta om Eda glasmuseum hittar ni på http://www.uppleveda.se/edaglasmuseum. Det går att komma när som helst om ni bara hör av er i förväg. Under ordinarie öppethållande är museet inte alltid bemannat med glaskunnig personal, så hör av er innan ni reser så jag kan finnas på plats.
      2014-03-16 22:29
      Lägger väl ut ett nytillskott till samlingen:
      Rovflaska ,möjligen norsk
      11 Cm
      Lägger väl ut ett nytillskott till samlingen:
Rovflaska ,möjligen norsk 
11 Cm
      Kommentarer 5
      Visa fler kommentarer
      2014-03-17 22:38
      Lars Kallin
      Här kommer några bilder dels på min snarlika. Förlåt den dåliga bilden. Samt en bild från Nöstetangen hva glassene forteller og litt til.
      Här kommer några bilder dels på min snarlika. Förlåt den dåliga bilden. Samt en bild från Nö
      2014-03-17 22:44
      Lars Kallin
      Här kommer bilden från boken. De har rört till det lite om Tabaksglas. Jag har besökt utställningen i Frauenau. Utställningen där visar en massa tobaksflaskor som under inga omständigheter kan jämföras med lommeglass från Norge.
      Här kommer bilden från boken. De har rört till det lite om Tabaksglas. Jag har besökt utställni
      2014-03-18 21:11
      Mr Edwall
      Kul! Hade aldrig hört talas om förut.
      2014-03-16 18:34
      Dessa flaskor är riktigt ovanliga.
      Den vänstra har varit med på Industriutställningen 1891 i Göteborg. Den högra har varit med på Allmänna konst och industriutställningen i Stockholm 1897. Notera sillsalladen på den högra. Som ni förstår så finns dessa flaskor normalt inte ute bland samlare.
      Dessa flaskor är riktigt ovanliga. 
Den vänstra har varit med på Industriutställningen 1891 i G
      Kommentarer 3
      2014-03-17 17:21
      A.F
      Wow vilken industrihistoria med dom etiketterna.
      2014-03-18 02:49
      Rolf Lindelöf
      Dina bilder vacker ha begar anda ner hit till Thailand, VARMT
      2014-03-23 12:22
      Lars Kallin
      Vad roligt. Hoppas ni har det bra i värmen.
      2014-03-16 11:13
      Det enkla bruksglaset kan vara riktigt roligt om det har karaktär. Detta lilla bläckhorn är inget speciellt, men det har en underbar glasmassa. Av den anledningen fick det följa med hem. Bläckhornet kan vara omkring hundra år gammalt.
      Det enkla bruksglaset kan vara riktigt roligt om det har karaktär. Detta lilla bläckhorn är inget
      Kommentarer 2
      2014-03-17 17:18
      A.F
      Ser nästan ut som en isskulptur, ja den var läcker.
      2014-03-18 20:51
      nobe
      Lars ett sånt bläckhorn hittade jag som 8-9 åring vid en tomtgrund i skogen. Det var då intresset för gamla saker uppstod

2014-03-09 13:04
      Var på en liten loppisrunda i går. Fick tag i en rolig sak som går direkt in i samlingen. Detta trots att det inte är glas. Föremålet är en korkningsapparat SANBRI. Rejäl sak som platsar i min industrihistoriska avdelning.
      Var på en liten loppisrunda i går. Fick tag i en rolig sak som går direkt in i samlingen. Detta t
      Kommentarer 2
      2014-03-09 18:45
      A.F
      Alla verktyg som man haft när man bearbetat buteljer, eller under tappning av dryck är intressant att ha
      i sin glas och flasksamling. Bara att gratulera till fyndet, själv hade jag nog missat den och inte tänkt på vad
      det varför tingest tyvärr.
      2014-03-09 21:02
      Lars Kallin
      Säljaren frågade om jag skulle hem och ladda pratoner. Han hade uppenbarligen ingen aning om vad det var:-)
      2014-03-03 22:04
      Jag har tidigare haft en plunta i denna lite speciella teknik. Label under glass. Det lades ett foto eller en etikett under en tunn glasskiva. detta för att framhäva bilden samt för att skydda etiketten. Användes även på en del kemiskt tekniskt glas.

Jag tror kvinnan på bilden skulle kunna vara Lillian Russel känd sångare och revyartist 1860-1922 Usa. Men detta är bara en gissning.

Tekniken har använts i Sverige också, det skall finnas ölglas från Arboga Bryggeri som skall ha en etikett under glas.
      Jag har tidigare haft en plunta i denna lite speciella teknik. Label under glass. Det lades ett foto
      Kommentarer 0
      2014-02-23 20:36
      Ett litet glas blev det igår. Tidigt 1800-tal.
      Höjd 10,2 cm.
      Cuppan 5,1 cm. i diameter. Foten 6,2 cm. i diameter.
      Lägg märke till att foten har 2 "fasningar".
      Ett litet glas blev det igår. Tidigt 1800-tal.
Höjd 10,2 cm.
Cuppan 5,1 cm. i diameter. Foten 6,2
      Kommentarer 9
      Visa fler kommentarer
      2014-06-15 19:53
      Lars Kallin
      Här kommer en bild på ett av mina glas där man tydligt ser det jag skrev om tidigare att ytterkanten kan vara ojämn emedan "fasningen" är rund.
      Här kommer en bild på ett av mina glas där man tydligt ser det jag skrev om tidigare att ytterkan
      2014-06-16 22:42
      Bengt Larsson
      Det var väl så att den som gjort på ett visst sätt och trivdes med det ogärna ändrade sig. Kan också tänka mig att det fanns en viss individuell uppfinnarglädje. Kul med glaset. Jag har samma typ av glas och har haft ytterligare ett men utan fasning på foten. Det finns ett på bild i "Kosta glasbruk 1742-1942" sid. 138. Det verkar ha nedfasad fot. Där anges tillverkningen till efter 1836 (varför står inte). Förändringar skedde väl alltid över tid, kopplade som de var till kunskap, personer, redskap och i större sammanhang ekonomiska investeringar i maskiner på det enskilda glasbruket. "Bodenschere"-redskapet verkar äldre än fotformaren.
      Sen har vi ju en annan detalj också, den s.k. fotklämman som lämnade ett Y eller T format märke i botten i stället för puntelmärke, inte så vanligt i Sverige. Har du någon bild som visar hur en sådan såg ut? Lersjö kallar glas tillverkade med hjälp av ett sådant redskap för "drivna utan anhäftning". Stundtals hittar man en lätt nedtryckning på fotens ovansida när den tekniken använts. Vet mig aldrig ha sett redskapet på bild.
      2014-06-17 22:16
      Lars Kallin
      Har endast hittat någon teckning samt en bild på en senare som troligen ser ut i närheten av hur de såg ut förr.
      http://de.123rf.com/photo_27578427_glasblaser.html
      Har endast hittat någon teckning samt en bild på en senare som troligen ser ut i närheten av hur
      2014-01-29 22:51
      Har inte hänt så mycket på ett tag. Denna lite speciella flaska loppade jag dock häromdagen.
      Trumpetflaska från Rehnbergs I Söderköping.
      Graverad Gammalt Sädes Brännvin Er Rehnberg Söderköping.
      Finns i deras priskurant från 1904.
      En riktig speciell flaska. Bandet har jag själv fipplat dit.
      Har inte hänt så mycket på ett tag. Denna lite speciella flaska loppade jag dock häromdagen.
Tru
Tru
      Kommentarer 1
      2014-01-29 22:53
      Lars Kallin
      Här kommer bilden från Priskuranten
      Här kommer bilden från Priskuranten
      2013-12-31 17:49
      Önskar alla medlemmar i denna grupp och alla andra grupper också här på Collra ett riktigt Gott Nytt År.
      Hoppas nästa år flödar av nya glasinköp...
      //Pekkasso Antik
      Önskar alla medlemmar i denna grupp och alla andra grupper också här på Collra ett riktigt Gott
      Kommentarer 0
      2013-12-30 21:04
      God jul & gott nytt år.
      God jul & gott nytt år.
      Kommentarer 0
      2013-12-24 12:59
      God Jul Önskar jag alla från detta regntunga Karlstad
      God Jul Önskar jag alla från detta regntunga Karlstad
      Kommentarer 5
      Visa fler kommentarer
      2013-12-29 23:27
      Lars Kallin
      Tack för detta, och mången tack för gårdagens bjudning. Det var riktigt trevligt. Alltid roligt att språka kring tingen i goda vänners sällskap.
      2013-12-30 20:22
      Nisse8
      Detsamma Lars och god fortsättning önskar Jag och Sladden. Vi sitter och förfestar nyår! Har inget bruksglas att slå sönder. Vad föreslår du? Helgraverad bägare från kungsholm eller liten Annabergsputelj?
      Putell på er grevar å baroner!
      2013-12-30 22:30
      Lars Kallin
      Så trevligt, var lite försiktiga vid inmundigandet, man tenderar ju att bli en smula yvig i rörelserna, något gammalt kan ju gå till spillo. Om ni måste lrossa glas gå på något som det står arcoroc eller möjligen Ikea i botten på:-)
      Gottnytt på er.
      2013-12-22 17:59
      Denna ättikskaraff loppades för 25 kr på en lokal inrättning under förra veckan. Helt slipad från topp till tå.
      Min läromästare på gammalt glas har dömt ut den som nytillverkad. När han sa detta så tog jag fram min ficklampa och lyste på glaset. Då ser man den spindelvävsyta som karakteriserar glassjuka föremål. Han ändrade sig då och sa att den kunde kanske vara gammal:-) Typen av föremål är typisk från sent 1700-tal till tidigt 1800-tal. Den på bilderna väl synliga begynnande glassjukan syns bara vid belysning.
      Denna ättikskaraff loppades för 25 kr på en lokal inrättning under förra veckan. Helt slipad fr
      Denna ättikskaraff loppades för 25 kr på en lokal inrättning under förra veckan. Helt slipad fr
      Kommentarer 2
      2013-12-24 11:34
      Rolf Lindelöf
      GOD JUL Lars, det verkar som om du nu tagit över rollen som "läromästare"!! En GOD JUL tillönskas även alla andra läsare av detta intressanta bruksglas forum.
      2015-10-11 18:46
      Banden
      Minner litt om "Hoffets Slebme Mund Karaffler" fra Weyse-katalogen 1763, selv om denne ikke har fot og regalin.
      Sier ikke at din er den samme, men med en del likhetstrekk kan din jo ha god alder.
      Minner litt om
      2013-12-05 18:47
      En intressant historia ligger bakom denna tingest.
      De som känner till mig, vet att jag kollar av ganska många auktionssiter i jakten på de föremål som jag gillar. Denna tunna i glas 25 cm lång och 17 cm hög har jag hittat i Frankrike. Först var den inte tillgänglig för säljare utanför Frankrike, det vore olikt mig att ändå släppa den. Naturligtvis kontaktade jag säljaren och frågade om det gick att öppna auktionen för internationella budgivare. Google translate är bra tycker jag. Jag skrev något taffligt mail till säljaren på translate franska. Säljaren var osäker på hur man skulle öppna auktionen när det kommit bud på auktionen. Jag skrev ett till mail och förklarade ock avslutade med att be om ursäkt för min dåliga Google franska. Ganska snart kom ett svar. - Jag förstår inte. Är ursprungligen dansk och är nu gift i Frankrike, kan vi ta detta på svenska.
      En rolig historia kring ett föremål:-)
      En intressant historia ligger bakom denna tingest.
De som känner till  mig, vet att jag kollar av g
      Kommentarer 0
      2013-12-05 18:37
      Sänder en bild från en av mina norska hyllor. Här ser ni mycket glas som ofta attribueras till Gjövik. Den lilla karaffproppen har jag fått tips om av en samlarvän. Jag bugar och tackar för detta. Man kan väl inte annat säga att den platsar i min norska hylla:-)
      Pluntan till vänster är för övrigt den som syns i min avatar.
      Sänder en bild från en av mina norska hyllor. Här ser ni mycket glas som ofta attribueras till Gj
      Kommentarer 0
      2013-12-05 18:34
      Skulle kunna tänka mig början på 1900-talet. Ursprung går inte att säga, det är ett allmänt förekommande föremål.
      Kommentarer 0
      2013-12-04 23:20
      Denna kom med mig hem från loppis idag (ber om ursäkt för den undermåliga bilden). Blåst (formblåst), mossgrön till färgen. Tykte om den för mig ovanliga formen. Inte den vildaste susning ålder och ursprung.
      Denna kom med mig hem från loppis idag (ber om ursäkt för den undermåliga bilden). Blåst (formb
      Kommentarer 7
      Visa fler kommentarer
      2013-12-05 17:00
      Josip
      Botten...
      Botten...
      2013-12-05 19:53
      Poul G. Lyng
      Flasken KAN väre dansk. Her i Danmark är denne typ ganske vanlig. Användtes till diverse kemikalier - och til lager av större mängder av t.ex. essenser, kulör och annat i t.ex. vinhandler, som fremstillede likör.
      2013-12-05 20:01
      Poul G. Lyng
      P.S. - Finns også med puntel-märker (5 - 9 stk. allt efter flaskans storlek).
      2013-11-25 19:48
      Jag har för många år sedan dreglat över denna fastblåsta plunta. Modellen är väl inte speciellt ovanlig, inte heller motivet. Färgen är däremot riktigt speciell. Nu fick jag tillfällighet att köpa den på nedan nämnda auktion. Naturligtvis blev det lite kamp om den. Men den var ju nästan vigd för mig:-)
      Jag har för många år sedan dreglat över denna fastblåsta plunta. Modellen är väl inte speciel
      Kommentarer 2
      2013-11-25 19:50
      Lars Kallin
      Den släta i förgrunden kommer från samma auktion. De skall normalt ha riktigt yttäckande mönster.
      Den släta i förgrunden kommer från samma auktion. De skall normalt ha riktigt yttäckande mönste
      2013-11-26 21:07
      Thommy P
      Grattis Lars, ibland faller allt på plats :-)
      2013-11-24 21:57
      Lite glasblåsarverktyg bör man ju ha som samlare av gammalt glas, eller vad tycker ni.
      Lite glasblåsarverktyg bör man ju ha som samlare av gammalt glas, eller vad tycker ni.
      Kommentarer 1
      2013-11-25 19:04
      Lars Kallin
      Nästan alla mina vitrinskåp är från Ikea. Kommer inte ihåg vad detta heter. Kompletterade med hyllor i härdat glas. Förutom detta har jag nio andra i olika modeller samt 8 st Bertby från Ikea. Alla har beslysning.
      2013-11-10 23:59
      I går hade vi i en intern auktion i Wermlands flask & glassamlrklubb. Vår samlarvän Jan-Anders hade i ett testamente skänkt hela sin samling till vår klubb. Gårdagens auktion var en imponerande auktion med mycket riktigt bra föremål.

Jag själv kom hem med ganska mycket saker, men det bästa var nog dessa tre graverade flaskor som Jan-Anders hade haft i släkten riktigt länge. De är med mycket hög trolighet graverade av mästergravören Johan Georg Chiewitz på Sölje glasbruk i Värmland.
      Chiewitz kom till Sölje 1816 från Kungsholms glasbruk i Stockholm. Redan 1818 flyttade han från Sölje till Kristinehamn, där han "ritade" glas några år innan han utvandrade till Ryssland. Han avled i Åbo 1838.
      Återkommer med några detaljbilder.
      I går hade vi i en intern auktion i Wermlands flask & glassamlrklubb. Vår samlarvän Jan-Anders ha
      Kommentarer 1
      2014-03-10 22:22
      Rolf Jönsson
      Grattis till en spännande trio, ser gärna detaljbilder!
      2013-10-29 21:26
      Får bidraga med ett udda glasföremål som jag nyss köpt.
      Sigillstamp i glas. Tror nog den kan ha lite ålder. När de saluförs så brukar det stå 1700-tal. Jag tror nog att det lutar åt tidigt 1800-tal. Den är gjuten i öppen form som var brukligt innan pressglaset kom.
      Får bidraga med ett udda glasföremål som jag nyss köpt. 
Sigillstamp i glas. Tror nog den kan ha
      Kommentarer 2
      2013-10-29 21:31
      Erik Bergström
      Kul sak! Är det hyalithglas?
      2013-10-29 22:04
      Lars Kallin
      Ja, det stämmer. riktigt svart, går inte att lysa igenom.
      2013-10-25 10:30
      Bilder på gammalt pressglas efterlystes i en tidigare tråd. Här kommer lite svart gammalt pressglas. Vore kul om fler har gammalt svart pressglas att visa upp.
      Bilder på gammalt pressglas efterlystes i en tidigare tråd. Här kommer lite svart gammalt pressgl
      Kommentarer 1
      2013-10-25 10:33
      2013-10-07 01:04
      Hej! Premiär inlägg här! Tänkte börja lite försiktigt med ett foto jag tog nu i helgen. Mvh Björn
      Hej! Premiär inlägg här! Tänkte börja lite försiktigt med ett foto jag tog nu i helgen. Mvh Bj
      Kommentarer 2
      2013-10-07 08:36
      Lars Kallin
      Vacker bild.
      2013-10-13 19:15
      Rolf Lindelöf
      Välkommen, alltid trevligt att se en "bildkonstnär" in action. Vackert....
      2013-10-06 22:21
      Många gånger säger man Danmark på dessa "Kronevaser". Jag tror nog att de tillverkats på fler ställen.
      Många gånger säger man Danmark på dessa
      Kommentarer 0
      2013-10-06 22:18
      Punschglas med fasetter på fot.
      Mitten av 1850-1880. Kallas ibland för tutingglas. Detta lite mer ovanligt än sina bröder då det har en koboltblå färg.
      Punschglas med fasetter på fot.
Mitten av 1850-1880. Kallas ibland för tutingglas. Detta lite mer
      Kommentarer 1
      2013-10-06 22:19
      Lars Kallin
      Lägger till en bild på foten också.
      Lägger till en bild på foten också.
      2013-10-04 22:24
      En saveburk från Hylven & Stockholm med omvikt kant
      En saveburk från Hylven & Stockholm med omvikt kant
      Kommentarer 2
      2013-10-05 13:17
      nobe
      Salveburk från Hylin & Co Stockholm ska det vara
      2013-10-05 23:24
      Lars Kallin
      Alltigt roligt med reklam.
      2013-10-04 15:35
      Lorgnett är ett tidigt mönster vad avser pressglas. Här ser ni Ljusstakar låga med grep i den serien samt Sockerskål med lock i samma serie. De hör båda till pressglaset från tiden mitten av 1800-talet. Har ni något trevligt pressglas så fyll gärna på med det.
      Lorgnett är ett tidigt mönster vad avser pressglas. Här ser ni Ljusstakar låga med grep i den se
      Kommentarer 6
      Visa fler kommentarer
      2014-03-25 23:18
      Lars Kallin
      En ljusstake i samma serie. Trevlig färg på den också.
      En ljusstake i samma serie. Trevlig färg på den också.
      2014-04-02 20:24
      Erik Bergström
      Hittade ett senapsglas med lock, trevligt med sin hänkel och knack i botten
      Hittade ett senapsglas med lock, trevligt med sin hänkel och knack i botten
      2014-04-02 21:56
      Lars Kallin
      Trevlig, jag har flera glas men inget lock.
      2013-09-30 18:58
      Parfymflaskor är lite roliga tycker jag. Speciellt de som är lite figurativa. Här ser ni en flicka (verkar som hon har sammanflätade händer som i bön). Man ser även fisken. Så otroligt olika varandra, men ändå avbildade sida vid sida i Eda priskurant över parfymglas från 1887.
      Parfymflaskor är lite roliga tycker jag. Speciellt de som är lite figurativa. Här ser ni en flick
      Kommentarer 0
      2013-09-30 18:54
      Fyndade en tidig karaff under förra veckan, torde vara första delen av 1800-talet. Festonger med tofsar och ett trevligt orent glas.
      Fyndade en tidig karaff under förra veckan, torde vara första delen av 1800-talet. Festonger med t
      Kommentarer 5
      Visa fler kommentarer
      2013-10-04 20:30
      nobe
      Det ser ut som om den är av den mindre formatet vad rymmer den. Har en enklare med endast böndet över festångerna men med inslipad propp som jag använder till vitvinskaraff på soldattorpet
      2013-10-04 22:38
      Lars Kallin
      Vet inte vad den rymmer, men den är 24 cm hög.
      2013-10-05 13:32
      nobe
      Här är min sent 1800 kanske
      Här är min sent 1800 kanske
      2013-09-20 21:12
      (Rydefors) R 2/3 LITER värd att titta på. Underbart ojämn i formen och med glaset fullt av liv.
      (Rydefors) R 2/3 LITER värd att titta på. Underbart ojämn i formen och med glaset fullt av liv.
      Kommentarer 1
      2013-09-30 18:50
      Lars Kallin
      Dom är allt bäst när de är blåsta i kall form så de får den där knottirga ytan.
      2013-09-02 22:29
      Hämtade en auktionsvinst i dag. Buteljen i mitten är den för mig nya. Den har efter vad jag kan se en typisk engelsk form, sandpuntelmärke. Höjd ca 19 cm diameter ca 13 vid basen. Rymden är mycket nära den Engelska "reputed Quart" 75,77 cl. Troligtvis från början av 1700-talet.
      Den vänstra flaskan är för övrigt Strömbäcks bruk (märkt S:B 1/3 kans) Den högra Svensk anonym flaska.
      Hämtade en auktionsvinst i dag. Buteljen i mitten är den för mig nya. Den har efter vad jag kan s
      Kommentarer 3
      2013-09-03 21:41
      Rolf Lindelöf
      VACKERT Lars. Bara att njuta av denna bild.
      2013-09-19 20:29
      Mr Edwall
      Härligt!!
      2013-10-05 23:26
      Lars Kallin
      Visst är det spännande om man tänker sig tillbaka och funderar på vad flaskorna varit med om.
      2013-09-01 17:12
      Har bytt till mig detta glas av en samlare. Vackert slipat, guldmålat samt graverat. Måste ha varit dyrt att tillverka en gång i tiden. Kan vara 1700-tal eller tidigt 1800-tal. Frankrike är min spontana känsla, men det kan vara Tyskland också.
      Har bytt till mig detta glas av en samlare. Vackert slipat, guldmålat samt graverat. Måste ha vari
      Kommentarer 0
      2013-08-08 22:10
      Efter ett byte med en samlare kom jag över denna trevliga blompinne, som visar prov på relativt avancerad glasblåsningsteknik.
      Den har nog en skaplig ålder slutet på 1800-talet kanske. Troligen tillverad åt någon glasbruksarbetares hustru.
      Efter ett byte med en samlare kom jag över denna trevliga blompinne, som visar prov på relativt av
      Kommentarer 2
      2014-03-10 22:36
      Rolf Jönsson
      Fantastisk och udda, kul att se! På en av alternativmässorna i Helsingborg hittades den här pinnen med något jag gissar ska likna en fågel, ca 65 cm lång.
      Fantastisk och udda, kul att se! På en av alternativmässorna i Helsingborg hittades den här pinne
      2014-03-10 22:37
      Rolf Jönsson
      Helfigur
      Helfigur
      2013-07-23 22:44
      Blev en liten oljelampa i dag. den stora hade jag sedan tidigare.
      Blev en liten oljelampa i dag. den stora hade jag sedan tidigare.
      Kommentarer 1
      2013-07-27 21:59
      nobe
      Den stora gillar jag skarpt
      2013-07-22 19:27
      Har inte hänt så mycket för mig på ett tag. Denna Tea Kettle ink bläckhorn fick jag dock med posten i dag. Inköpt från Frankrike. Har tillverkats på många ställen till och med Eda i Värmland under mitten av 1800-talet. Här kommer en länk till litet matnyttigt om dessa bläckhorn. http://www.peachridgeglass.com/2012/09/teakettles-demand-age-respect/
      Har inte hänt så mycket för mig på ett tag. Denna Tea Kettle ink bläckhorn fick jag dock med po
      Kommentarer 0
      2013-07-20 17:23
      Måste dela med mig av ett klipp som sändes på de lokala nyheterna i Värmland i går. Min mentor och samlarvän Uno Wentzel i Liljedahls hembygdsmuseum.
      http://www.svt.se/nyhetsklipp/regionalt/varmlandsnytt/article1352955.svt
      Kommentarer 2
      2013-10-16 20:12
      Anna B
      Trevligt klipp! Tack för länken.
      2013-10-25 18:48
      Thommy P
      Tack, kul att få se och höra dessa eldsjälar